Gestrike Offroad's Forum

OBS! Frågor/synpunkter som rör klubbens hemsida skickas till Admin@gestrikeoffroad.com / webmaster@gestrikeoffroad.com Frågor/synpunkter om forumet t.ex inlägg, regler eller dyligt skickas till Forum@gestrikeoffroad.com Mvh Forumsupporten

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljekyl till bygget?
InläggPostat: 27 jan 2011, 18:45 
OffroadGud
Användarvisningsbild

Hej skogsåkare,

tänkte kolla läget med Er som har erfarenhet av V8or, automatlådor och erfoderlig kylning av oljan i dessa. Har ni separata oljekyl, eller vad finns att tillgå från en originalbil?

Jag antar att oljekylen oftast sitter integrerad i den vanliga kylaren (som tex på Volvos 240/740 serie). Hur brukar det se ut på jänkebilar? Kapacitetsmässigt skulle jag nog behöva lite mer kylning än vanligt, då mitt fordon kommer att gå både tungt OCH sakta. Det brukar ju betyda mycket värme som skall lämna automatlådan...

Finns det nån i detta forum som har tips eller nån begagnad oljekyl att undvara? Vad är det normalt för tryck och flöde ett oljekyl skall klara?

// Klas

Volvo C304 (TGB-131A) "Turistbussen", 6x6, spärrar, portaler, militärens 4-färgs motivlack i matt finish. Trelleborg Crosscountry 280/85-16.
Volvo C304 (HYTTGB-13) "Myrmonstret" 6x6, spärrar, portaler, Creepy Crawler 38.5x14.5x16 (vill ha större), 10-tons winch väntar på montering.

Bygger på:
TGB-903 med 44" >> Projekt Lillvalp
Bandvagn "Bandaren" BV-206 band, Studebaker Weasel M29C fördelningslåda, B230F+AW71 mm. fortfarande i delar.... Ett bandvagnspussel!

Inläggsrubrik: Re: Oljekyl till bygget?
InläggPostat: 27 jan 2011, 18:46 
Trädvältare
Användarvisningsbild

Hej Klas ! vad är det för kul bygge du håller på med då ?Helt klart är att värme är pest för en automat.En separat kylare är att föredra, men storlek är kanske bäst att fråga ett proffs om.tex Peter på automatlådeservice kryddstigen mvh Keith

InläggPostat: 27 jan 2011, 18:46 
OffroadGud
Användarvisningsbild

Jag förstår att ni är nyfikna på mitt bygge... Tack för tipset Keith, Kryddstigen ligger ju nästgårds.

Var en sväng till Kiruna i onsdags för att skaffa delar till bygget... Hade sällskap av en Valpkollega från Lule... han har skrivit några rader på http://82.99.14.26/universalteknik/foru ... .php?t=203 om utflykten norrut, och det är jag som är "kompisen"...

Ingen som har en automatlådekylare liggandes?

// Klas

Volvo C304 (TGB-131A) "Turistbussen", 6x6, spärrar, portaler, militärens 4-färgs motivlack i matt finish. Trelleborg Crosscountry 280/85-16.
Volvo C304 (HYTTGB-13) "Myrmonstret" 6x6, spärrar, portaler, Creepy Crawler 38.5x14.5x16 (vill ha större), 10-tons winch väntar på montering.

Bygger på:
TGB-903 med 44" >> Projekt Lillvalp
Bandvagn "Bandaren" BV-206 band, Studebaker Weasel M29C fördelningslåda, B230F+AW71 mm. fortfarande i delar.... Ett bandvagnspussel!

InläggPostat: 27 jan 2011, 18:47 
Trädvältare
Användarvisningsbild

på jeep cherokie sitter den intigrerad med den ordinarie kylarn åtminstone på års mod 88, som jag bytt på en gång.mvh hasse :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]