Gestrike Offroad's Forum

OBS! Frågor/synpunkter som rör klubbens hemsida skickas till Admin@gestrikeoffroad.com / webmaster@gestrikeoffroad.com Frågor/synpunkter om forumet t.ex inlägg, regler eller dyligt skickas till Forum@gestrikeoffroad.com Mvh Forumsupporten

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan man bygga egen ram?
InläggPostat: 22 sep 2012, 09:25 
Stigsåkare

Telefon: 0709450085
Hej.
Jag heter Figge, är ny medlem i klubben och har ännu inte besökt något av körområdena.

I dagsläget har jag en Volvo Viking 4x4. Men den är så vansinnigt klunsig, så jag vill hå någonting mindre (också).
Därmed behöver jag några visdomens ord av mina leriga klubbkamrater. Men först kan jag beskriva vilken nivå jag ligger på.
Jag är båtmekaniker i egen regi. Är uppvuxen på ett båtvarv men tillbringade 90-talet som bil- resp lastbilsmekaniker.
Jag är inte ingenjör men är bra på att uppfinna och konstruera, och på att svetsa.

Nu närmar jag mig frågan som rubriken antyder.
Jag har funderingar på att svetsa ihop en helt egen ram i balk eller rör. För att på den sedan montera axlar med hembygd upphängning och fjädring och sedan vidare med fördelningslåda, vxl-låda och längst fram en motor. På detta skall sedan ställas en kaross.

Den skall givetvis aldrig besiktigas.
Finns det något starkt skäl för att undvika att ge sig in i detta?
Är det så "enkelt" som jag tänker mig?
Har andra gjort det här, utöver trial-eliten som har gränslös budget?

Mvh Figge.

Inläggsrubrik: Re: Kan man bygga egen ram?
InläggPostat: 22 sep 2012, 11:36 
OffroadGud
Användarvisningsbild