Gestrike Offroad's Forum

OBS! Frågor/synpunkter som rör klubbens hemsida skickas till Admin@gestrikeoffroad.com / webmaster@gestrikeoffroad.com Frågor/synpunkter om forumet t.ex inlägg, regler eller dyligt skickas till Forum@gestrikeoffroad.com Mvh Forumsupporten

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan man bygga egen ram?
InläggPostat: 22 sep 2012, 09:25 
Stigsåkare

Telefon: 0709450085
Hej.
Jag heter Figge, är ny medlem i klubben och har ännu inte besökt något av körområdena.

I dagsläget har jag en Volvo Viking 4x4. Men den är så vansinnigt klunsig, så jag vill hå någonting mindre (också).
Därmed behöver jag några visdomens ord av mina leriga klubbkamrater. Men först kan jag beskriva vilken nivå jag ligger på.
Jag är båtmekaniker i egen regi. Är uppvuxen på ett båtvarv men tillbringade 90-talet som bil- resp lastbilsmekaniker.
Jag är inte ingenjör men är bra på att uppfinna och konstruera, och på att svetsa.

Nu närmar jag mig frågan som rubriken antyder.
Jag har funderingar på att svetsa ihop en helt egen ram i balk eller rör. För att på den sedan montera axlar med hembygd upphängning och fjädring och sedan vidare med fördelningslåda, vxl-låda och längst fram en motor. På detta skall sedan ställas en kaross.

Den skall givetvis aldrig besiktigas.
Finns det något starkt skäl för att undvika att ge sig in i detta?
Är det så "enkelt" som jag tänker mig?
Har andra gjort det här, utöver trial-eliten som har gränslös budget?

Mvh Figge.

Inläggsrubrik: Re: Kan man bygga egen ram?
InläggPostat: 22 sep 2012, 11:36 
OffroadGud
Användarvisningsbild

Klart du kan bygga egen ram. Kolla lite på http://www.4x4sweden.se/ där finns det många som bygger för terrängen. Lite smaksak hur man väljer att göra. Om du bestämt dig att ha kaross på bygget så kanske det är enklast med rektangulära profilrör, typ 120x60, 3mm gods eller 4. Eller så kör man rörram, med runda rör helt och hållet, men sånna byggen är svåra att få på en kaross på då hela rörkonstruktionen blir bärande.

Till min hemmabyggda bandvagn kommer jag att använda ovan nämnda profilrör, med några tvärbalkar för att få det vridstyvt. Enklast är nog att utgå från vilken hjulupphängning och vilka axlar du valt, och låta ramen bli som den blir när du kan testa fjädringsväg och flex och hitta lämpliga fästpunkter för stag och bärarmar.

Om du trots allt nån gång tänker besikta (ombyggt eller amatörbyggt) så kan det ändå vara en god ide att utgå från tex en valpram med ramnummer och papper. Du kan ju ändå byta stora delar av ramen, kan ju behövas om det är mycket rost.....

MVH Klas

Volvo C304 (TGB-131A) "Turistbussen", 6x6, spärrar, portaler, militärens 4-färgs motivlack i matt finish. Trelleborg Crosscountry 280/85-16.
Volvo C304 (HYTTGB-13) "Myrmonstret" 6x6, spärrar, portaler, Creepy Crawler 38.5x14.5x16 (vill ha större), 10-tons winch väntar på montering.

Bygger på:
TGB-903 med 44" >> Projekt Lillvalp
Bandvagn "Bandaren" BV-206 band, Studebaker Weasel M29C fördelningslåda, B230F+AW71 mm. fortfarande i delar.... Ett bandvagnspussel!

InläggPostat: 22 sep 2012, 18:30 
Stigsåkare

Tack så gruvligt myckel Klas.
Inte bara för byggtipsen utan även för den positiva inställningen.
Jag bygger eget om inte en lämplig ram kommer i min väg.
Mvh Figge.

InläggPostat: 23 sep 2012, 00:40 
OffroadGud
Användarvisningsbild

En valpram ska vi väl kunna ordna så att den kommer i din väg....

Den här finns i klubben http://gestrikeoffroad.egetforum.se/valpram-med-b21-och-papper-t355.html.

Vi har flera Andersar i klubben, men jag gissar på att det är Anders i Årsunda som blev ny ägare på den här valpramen. http://gestrikeoffroad.egetforum.se/anders-u57.html. Hör med honom, kan vara så att det inte blivit nått av ramen än, mest att den räddades undan skrotlådan.

Kan vara den här: http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_Valp_delar_42838942.htm?ca=5&w=3

MVH Klas

Volvo C304 (TGB-131A) "Turistbussen", 6x6, spärrar, portaler, militärens 4-färgs motivlack i matt finish. Trelleborg Crosscountry 280/85-16.
Volvo C304 (HYTTGB-13) "Myrmonstret" 6x6, spärrar, portaler, Creepy Crawler 38.5x14.5x16 (vill ha större), 10-tons winch väntar på montering.

Bygger på:
TGB-903 med 44" >> Projekt Lillvalp
Bandvagn "Bandaren" BV-206 band, Studebaker Weasel M29C fördelningslåda, B230F+AW71 mm. fortfarande i delar.... Ett bandvagnspussel!

InläggPostat: 26 sep 2012, 23:54 
Stigsåkare

Hej igen.
Den där Valpramen är klart intressant. Men jag skulle gärna inhandla axlar ungefär samtidigt.
Jag hittade dessa axlar på blocket:
http://www.blocket.se/dalarna/Willys_ax ... 8.htm?sa=1
(ja, jag är nog lite snål:)
Är de bra? Jag har planer på att bygga fyrhjulsstyrning nämligen.
Finns det bättre förslag?
Mvh Figge.

InläggPostat: 17 nov 2012, 22:02 
OffroadGud

Framaxlar till willys kan vara Både dana 25,30,40 eller 44 där alla utom 44:an är stark nog till 38.5:or. mest troligt att de axlarna på blocket är de klenare pga. axelrörsdimensionen!

Ih scout axlar är Dana 44:or men även gamla jeep cherokee cheif har sådana, fördelen med dessa 2 är att de har skivbromsar fram från början då slipper du bygga om det åxå.

Ih:n har 5 x 5.5" bultdelning medan Jeepens är 6 x 5.5" (cheifen alltså), willysen har samma som Ih, Valp, Suzuki samurai/vitara,

Cheif axlar har jag liggandes om du vill ha sådana, har även fördelningslådan och huvudlådan som är manuell 3pet! Axlarna har gått med 38.5:or tidigare.

Mvh. Arvid.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]